Leerbegeleiding

                                                 Brede waaier aan studierichtingen

In de eerste graad van onze middenscholen bieden wij een brede vorming aan, waarbij de leerlingen de kans krijgen zich te verdiepen in hun talenten en interesses. Daarnaast kiezen we ervoor om in het tweede jaar B-stroom verschillende ‘opstroomopties’ aan te bieden, waarmee onze leerling na 2B de overstap kunnen maken naar 3 TSO of ASO. Zo krijgen onze leerlingen de kans om hun capaciteiten optimaal te ontwikkelen.  

Vanaf de tweede graad hebben we een brede waaier aan studierichtingen in zowel ASO, BSO als TSO .

Op onze school vindt u voor elk wat wils. Het is voor ons vanzelfsprekend dat iedere leerling optimaal begeleid wordt in het maken van de juiste studiekeuze.

 

                                                 Talent- en competentiegericht leren

Onze school kiest er bewust voor om de complementaire uren in de eerste, tweede en derde graad in te vullen met modules/projecten die gericht zijn op de ontwikkeling van de talenten en competenties van de leerlingen. Zo wordt zelfontplooiing gestimuleerd, leren zij hun leerproces in eigen handen te nemen en erover te reflecteren.

Deze aanpak biedt meer garantie op een weloverwogen en correcte studiekeuze (binnen het secundair onderwijs, maar ook in het hoger onderwijs), die gebaseerd is op zelfkennis en verantwoordelijkheid.

 

                                                 Leer- en leerlingbegeleiding op elk domein

Welbevinden is een basisvoorwaarde voor leren en optimaal presteren. Daarom is het eigen aan onze schoolcultuur om dagelijks te werken aan de veerkracht van onze leerlingen. Dit doen we door respectvol met elkaar om te gaan en door 

1

participatie en betrokkenheid na te streven in een regelduidelijke, positieve en veilige omgeving. Leerbegeleiding en leerlingbegeleiding zijn dan ook met elkaar verweven in de waarden waar wij als school voor staan en binnen de verschillende domeinen waar we elke dag actief aan werken als team.

Hoewel leer- en leerlingbegeleiding een opdracht is van elk teamlid binnen de school, hebben we ook een vast team van leerlingbegeleiders. Zij zijn verantwoordelijk voor de opvolging van leerlingen die specifieke onderwijs- of zorgbehoeften hebben en coördineren verschillende projecten rond de vier domeinen van leer- en leerlingbegeleiding. Ze zijn tevens een belangrijke schakel tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en ouders en tussen leerlingen en leerkrachten.domeinen waar we elke dag actief aan werken als team.

 Domein 1: Onderwijsloopbaan- of studiekeuzebegeleiding

Onze school gaat op dit vlak proactief aan de slag en onderhoudt nauwe contacten met de eigen basisscholen en andere basisscholen uit de omgeving. Op die manier weten ouders en kind al beter wat te verwachten van het secundair onderwijs én blijft de opvolging verzekerd. Indien nodig, kan er snel en efficiënt ingezet worden op bijsturing en remediëring. In de eerste graad vinden er dan ook verschillende contactmomenten plaats met de basisscholen (doe- en STEM-dagen, winterhappening, …) en is er op de campus in Liedekerke een vast lesmoment waarbij een van onze leerkrachten co-teacht in de basisschool.

Doorheen hun hele loopbaan op onze campussen, worden de leerlingen opgevolgd via een (leer)portfolio, dat niet enkel is gericht op studie(methode)begeleiding (zie verder), maar ook op studiekeuzebegeleiding.

2

Daarnaast zijn er verschillende initiatieven gedurende de hele schoolloopbaan van de leerlingen, om hen te versterken in het zoeken naar het meest passende studietraject en een overwogen studiekeuze te maken. We gaan samen met de leerlingen op zoek naar wie ze (willen) zijn, en hoe ze hun competenties verder willen ontwikkelen. De 2de jaars worden voorbereid op hun keuze voor een richting in de 2de graad aan de hand van het project Leren Kiezen. De laatstejaars worden verder voorbereid op de toekomst via de modules en andere initiatieven, zoals het contactmoment met oud-leerlingen, een bezoek aan de SID IN beurs, stage en de jobbeurs in BSO en TSO, de oefenfirma in 7 BSO en de minionderneming in TSO handel.

Leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften, kunnen een handelingsplan krijgen, waarin afspraken gemaakt worden met de leerling, de ouders en de leerkrachten over extra ondersteuning.

Domein 2: Studie(methode)begeleiding

3

  • Innoverende werkvormen om het eigen leerproces in handen te nemen

We vinden het belangrijk dat leerlingen leren beschouwen als een proces dat niet ‘af’ is wanneer ze de schoolbanken verlaten. Daarom zetten we in op een krachtige leeromgeving, waar er ruimte is om onderzoekend aan de slag te gaan en waar de leerling actief betrokken is bij de lessen en zijn of haar eigen leerproces in handen kan nemen.

De laatste jaren hebben we al fors geïnvesteerd en onze lokalen in een nieuw didactisch jasje gestoken. De leslokalen zijn afgestemd op de verschillende werkvormen die een leerkracht kan hanteren, maar we gaan ook verder door het aanbieden van alternatieve manieren om tot leren en ontwikkelen te komen.

Begeleid zelfstandig leren zit in de eerste graad in de basisvorming van zowel A- als B-stroom en is gericht op het verdiepen of remediëren van talen en wiskunde.  Er is een nest-klas in BSO, waarbij de leerlingen onder begeleiding van de leerkracht-coach zelfstandig aan de slag gaan en bepalen welke opdrachten en vakken ze wanneer afwerken. Daarnaast zijn er ook verschillende vakken waarbij leerkrachten aan co-teaching doen, zodat ze samen de uitwerking en begeleiding van een les en groep op zich nemen en meer op maat van de leerlingen kunnen werken.

  • Leerportfolio

Vanaf de eerste graad wordt werk gemaakt van een leerportfolio dat de interesses, talenten en competenties van de leerlingen in kaart brengt en helpt bij een juiste studiekeuze. Dit gebeurt door een rijke variatie aan doelgerichte opdrachten vanaf de onthaaldagen tot aan het einde van het 6de / 7de jaar. Bij elke evaluatieperiode bouwt het leerportfolio een reflectiemoment in waarbij de klastitularis optreedt als coach. Zo leren onze leerlingen nadenken over hun evaluatiecijfers en hun studiemethode bijsturen. Zelfreflectie en zelfkennis zijn namelijk een voorwaarde om bewust te kunnen leren en kiezen.

  • Onderzoekend en ontdekkend leren

Op onze school vinden we het belangrijk dat de leerlingen op actieve wijze leren, dit wil zeggen door zelf op zoek te gaan naar antwoorden en door op systematische wijze een onderzoek uit te voeren. Via deze lesmethodiek ontwikkelen de leerlingen onderzoeksvaardigheden.

  • Studiebegeleiding – leren leren

4Wij kiezen resoluut voor een leerlinggerichte aanpak met totale ontplooiingskansen voor elk kind. Wij garanderen kwaliteitsonderwijs op maat van elke leerling.

Onze leerlingen krijgen op verschillende momenten in het schooljaar “leren leren”, dit zowel tijdens als buiten de vakken. Deze lessenreeks wil helpen bij het zoeken naar een efficiënte én bij de leerling passende studiemethode, die aansluit bij de verschillende studierichtingen die we aanbieden. De leerlingen krijgen allerlei praktische tips, die ze - voor welk vak dan ook - kunnen gebruiken. Zij kiezen zelf aan welke tips en weetjes zij het meeste hebben.

Om de examens optimaal voor te bereiden, maken leerlingen onder begeleiding van hun klastitularis een studieplanning op. Ze doen dit aan de hand van een examenplanner, een mapje waarin het examenrooster en de leerstof van elk vak gebundeld wordt.

  • Differentiëren – remediëren

Onze leerkrachten zorgen ervoor dat er in de lessen activerend en gedifferentieerd gewerkt wordt. Zo bieden de leerkrachten dagelijks uitdaging en/of extra ondersteuning (remediëring) aan, toegespitst op de noden van de individuele leerling.

Leerlingen die extra hulp nodig hebben om de leerstof of de studiemethode voor een bepaald vak onder de knie te krijgen, kunnen op advies van de klassenraad of op vraag van de ouders een begeleidingsplan op maat krijgen.

Elke leerkracht reikt extra oefeningen aan, geeft studietips voor het verwerken van de leerstof en/of geeft vrijwillig een of meer uurtje(s) inhaalles voor zijn/haar vak. Deze inhaallessen vinden plaats na de lessen of tijdens de middagpauze.

  • Vakoverschrijdend leren
  • Onthaaldagen voor de eerste- en derdejaars

Om de overgang van het basisonderwijs naar het eerste middelbaar en van de eerste graad naar het derde middelbaar vlotter te laten verlopen, bieden wij de eerste schooldagen van september de leerlingen een onthaalproject aan. Er wordt op vakoverschrijdende wijze kennis gemaakt met de school, de omgeving, de leraren, de vakken en de medeleerlingen.

  • GWP

5Kennis verwerven doe je niet alleen binnen de schoolmuren. In de week voor de paasvakantie organiseren wij voor alle leerlingen een projectweek in binnen- of buitenland (bijv. GWP Westhoek, Bristol, Berlijn, sport, gezondheid, cultuur, …). Tijdens deze projectweek worden vakoverschrijdende eindtermen benadrukt, zoals wereldburgerschapseducatie, sociale vaardigheden, gezondheidseducatie, muzisch-creatieve vorming, technisch-technologische vorming en leren leren.

  • Andere projecten

In het kader van vakoverschrijdend leren en competentiegericht leren maken de leerlingen tijdens hun schoolloopbaan kennis met een hele reeks projecten. Voorbeelden hiervan (toneel Shakespeare, Dag van de leerling, …) zijn terug te vinden op onze website: www.atheneumdenderleeuw.be.

Domein 3: Socio-emotionele begeleiding

  • Vertrouwensleerlingen (H-team): zij richten zich specifiek op de vragen en behoeften van hun medeleerlingen, waardoor de zorg voor elkaar en de zelfredzaamheid van jongeren vergroot wordt.
  • Pesten op school: no blame aanpak met als uitgangspunten dat het pesten moet stoppen, niemand wordt gestraft en iedereen is verantwoordelijk.

Domein 4: Gezondheidseducatie

6Via specifieke projecten in elke graad werken we preventief aan gezondheidszorg. We doen dit aan de hand van thema’s zoals rookpreventie en de voel-je-wel-in-je-vel-dag in eerste graad. We gaan aan de slag met alcohol- en drugpreventie in tweede graad en vormingen rond relaties, weerbaarheid, gamen en gezonde voeding in elke graad.

Stage in de derde graad

Een stage is een begeleid, buitenschools leerproces, gericht op het verwerven van kennis, attitudes en vaardigheden in een reële werksituatie, gekoppeld aan een reeks leerplandoelstellingen.

De stage is een belangrijk onderdeel binnen de opleiding van de leerlingen uit de derde graad. Via de stages kunnen leerlingen hun basiscompetenties verder verdiepen en/of aanvullen. Door de stage krijgen de leerlingen de mogelijkheid het leerproces dat ze op school doormaken, te optimaliseren.

De stages stellen de leerlingen in staat zich een beeld te vormen van het latere beroepsleven én dragen bij tot hun sociale en persoonlijke ontwikkeling. De stagiair(e) wordt via een blokstage (6 TSO) of een combinatie met alternerende stage (3de graad BSO) voorbereid op directe tewerkstelling en komt in contact met de sociale en economische realiteit. Dit is een unieke kans om de schoolse theorie aan de praktijk de toetsen en heel wat vaardigheden en attitudes te verwerven door het herhaald inoefenen van bepaalde taken tijdens de stage.

stagefotos

Voorbeelden stageplaatsen:

Voorbeelden stageplaatsen